Risicomanagement: het in kaart brengen van risico’s in 6 stappen

18/3/2022
1994
Mercell

Als er iets is dat de afgelopen 2,5 jaar duidelijk is geworden dan is het wel dat kleine risico’s grote gevolgen kunnen hebben. Een schip dat vastloopt door een zandstorm (Ever Green) of een samenloop van omstandigheden op een markt in Wuhan. Het zette de wereld behoorlijk op zijn kop. En dan hebben we het nog niet gehad over energie- en brandstofprijzen die stijgen, of een oorlog die uitbreekt.

Louis Gossieau

Niet alle risico’s zijn natuurlijk te voorkomen, maar waar dit wel mogelijk is kan dit van grote waarde zijn. Zowel in euro’s als in tijd of kwaliteit. Dat is waar gestructureerd Risk Management, of risicomanagement, bij kan helpen.

Risicomanagement in 6 stappen

Risico’s wil je kunnen identificeren en kwantificeren. Als organisatie stel je vervolgens maatregelen op om deze risico’s te mitigeren. Veel organisaties hebben hier al een beleid voor en is het zodoende een continu proces. Risico’s kunnen namelijk zo groot zijn dat het de continuïteit van een organisatie behoorlijk in de problemen kan brengen.

Risico’s op tijd opmerken is uiteraard vitaal. Johan Cruijff zei niet voor niks: “Als je een speler ziet sprinten is hij te laat vertrokken.” Als je moet rennen om problemen op te lossen, dan ben je eigenlijk al te laat. Graydon stelde een 6-stappenplan op voor het inzetten van Risicomanagement:

  1. Doelstelling vaststellen: bepaal de kaders. Wat neem je mee in je analyses?
  2. Risico’s analyseren: welke risico’s zijn er al bekend? Praat hierbij met zowel mensen binnen als buiten de organisatie, zoals de leverancier.
  3. Kansberekening: hoe groot is de kans dat een risico echt tot problemen leidt? Wat is de impact voor de organisatie?
  4. Bereidheid: wat zijn de gevolgen? In hoeverre zijn we als organisatie bereidt dit risico te lopen?
  5. Beoordelen en beheersen: stel een matrix op waarbij je in een kwadrant de risico’s in kaart brengt in 4 categorieën: vermijden, verminderen, overdragen, zelf dragen.
  6. Meten en monitoren: blijf in control door regelmatig terug te grijpen op de in kaart gebrachte risico’s en inventariseer de huidige status, eventueel samen met de leverancier.

Wanneer je risicomanagement onderbrengt bij inkoop, sta je als organisatie al met 1-0 voor wanneer het gaat om vroegtijdige signalering. Immers komen via inkoop externe risico’s de organisatie ‘binnen’. Door samen te werken met functiegebieden als control, audit en juridische zaken fungeert inkoop zo als belangrijke gesprekspartner om risico’s te vermijden, verminderen of af te wentelen.

Software kan helpen

Sinds maart 2022 bevat Leveranciersmanagement van Mercell ook een mogelijkheid om per leverancier risico’s in kaart te brengen. In twee stappen voeg je een risico toe aan een leverancier. De eerste stap is het invoeren van enkele eigenschappen rondom het risico. Denk hierbij aan de onderwerp, omschrijving, waarschijnlijkheid, gevolg, strategie en risico-eigenaar. Vervolgens voer je mitigerende activiteiten op. Als je op basis daarvan actie onderneemt kun je dit vervolgens documenteren.

Uiteraard zul je risico’s gedurende de doorlooptijd van een contract willen beheren en ook archiveren. Het is een continu proces. Rapportages geven je uiteindelijk inzicht in de risico’s over alle leveranciers.

Meer weten?

"
"

Inzicht

"
"

Inzicht

Vul hier je gegevens in en ontvang de download in je mail

Bedankt! Je aanvraag voor de download is goed ontvangen.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw a.u.b.
"
"

Inzicht

No items found.

Onze ambassadeurs

Uitgelichte artikelen

2025-12-31
Interview
31/12/2025
291
Uitgelicht

Siep Eilander: “Waarom samenwerking het lastigste én belangrijkste is in inkoop”

Wie het verhaal van publieke inkoop bij de Rijksoverheid wil begrijpen, moet langs de loopbaan van Siep Eilander. In een uitgebreid gesprek met Inkoop.Pub vertelt Siep Eilander openhartig over de praktijk van inkoop binnen de overheid, de lessen die hij leerde en hoe hij naar de toekomst kijkt.

Nancy van Bemmel
2025-12-15
Nieuws
15/12/2025
250
Uitgelicht

Schotanus: “Het lukt ons nog niet goed genoeg om aanbestedingen simpeler te maken”

Het is een trend die al langer zichtbaar is: competitie om Europese overheidsopdrachten neemt af. Maar waar komt dat precies door? En hoe kun je hier als inkoopprofessional op inspelen? Hoogleraar Fredo Schotanus geef verdere tekst en uitleg.

Cato Verhoeven
2025-12-12
Kennis
12/12/2025
112
Uitgelicht

De impact van de Wet DBA op inhuur

Nu de handhaving van de Wet DBA per 1 januari 2025 volledig is hervat, staat het inhuren van zelfstandigen opnieuw hoog op de agenda van (publieke) organisaties. Jeroen van Engelen, eigenaar van Zero Administratie & Advies en NEN 4400-1inspecteur, vertelt er meer over.

Nancy van Bemmel

Over de auteur(s)

Er zijn momenteel geen auteurs

Uitgelichte artikelen

2025-12-31
Interview
31/12/2025
291
Uitgelicht

Siep Eilander: “Waarom samenwerking het lastigste én belangrijkste is in inkoop”

Wie het verhaal van publieke inkoop bij de Rijksoverheid wil begrijpen, moet langs de loopbaan van Siep Eilander. In een uitgebreid gesprek met Inkoop.Pub vertelt Siep Eilander openhartig over de praktijk van inkoop binnen de overheid, de lessen die hij leerde en hoe hij naar de toekomst kijkt.

Nancy van Bemmel
2025-12-15
Nieuws
15/12/2025
250
Uitgelicht

Schotanus: “Het lukt ons nog niet goed genoeg om aanbestedingen simpeler te maken”

Het is een trend die al langer zichtbaar is: competitie om Europese overheidsopdrachten neemt af. Maar waar komt dat precies door? En hoe kun je hier als inkoopprofessional op inspelen? Hoogleraar Fredo Schotanus geef verdere tekst en uitleg.

Cato Verhoeven
2025-12-12
Kennis
12/12/2025
112
Uitgelicht

De impact van de Wet DBA op inhuur

Nu de handhaving van de Wet DBA per 1 januari 2025 volledig is hervat, staat het inhuren van zelfstandigen opnieuw hoog op de agenda van (publieke) organisaties. Jeroen van Engelen, eigenaar van Zero Administratie & Advies en NEN 4400-1inspecteur, vertelt er meer over.

Nancy van Bemmel
No items found.