Sociaal opdrachtgeverschap: meer dan MVOI

23/12/2025
26
Giancarlo Carboni

Bij publieke inkoop en maatschappelijke waardecreatie spelen veel begrippen en thema’s een rol. Al deze onderwerpen hebben één gemene deler:

Sociaal opdrachtgeverschap

Sociaal opdrachtgeverschap is de strategische manier waarop overheden hun rol als budgethouder en opdrachtgever inzetten om maatschappelijke waarde te creëren.

Het verschil met MVOI:

  • MVOI is sec het beleidsvisie en instrument om maatschappelijke criteria in aanbestedingen op te nemen;
  • Sociaal opdrachtgeverschap is een breder strategischer kader: het verbindt visie op inkopen met impact aan de begroting en beleid. Inkoop (MVOI) is instrumenteel slechts het middel om maatschappelijke doelen te realiseren in situatie waar budget en primaire beleidsdoelstellingen (al een) gegeven is.

Zes praktische vragen bij sociaal opdrachtgeverschap

  1. Waarom maatschappelijk inkopen? Welke interventie? – Wat vraagt de maatschappelijke en politiek, bestuurlijke context? Welke systeeminterventie heeft men voor ogen?
  2. Wat mag, moet en kan? – Wet- en regelgeving zoals de Aanbestedingswet en de Gids Proportionaliteit etc vormen het juridische kader voor publieke inkoop.
  3. Waarop sturen? – Beleidskaders MVOI, Duurzaamheid, Social Return etcvertalen visie naar prioriteiten en accenten bij inkoop.
  4. Hoe inkopen (uitvoeren)? - Instrumenten en inkoop technieken, waaronder social return maken dat beleidsambities concreet worden vertaald naar inkoop en aanbestedingen
  5. Kan het? Bestaat het in de praktijk? – Realisme. Mogelijkheden markt en marktpartijen PxQ, extra investeringen, partners etc etc
  6. Werkt het? Wat levert het op? – Impact en verantwoording: meten resultaten en bijsturen.

Deze zes vragen c.q. invalshoeken vormen een geheel: context bepaalt randvoorwaarden → randvoorwaarden sturen beleid → beleid bepaalt instrumentkeuze → instrumenten worden getoetst op haalbaarheid → uitvoering levert impact → impact voedt nieuwe doelen en strategie. Zo ontstaat een consistent en meetbaar systeem van sociaal opdrachtgeverschap als:

Integraal onderdeel begroting, beleids- en inkoopcyclus

Effectief sociaal opdrachtgeverschap vraagt een koppeling tussen:

  • Visie: richting en prioriteit van maatschappelijke doelen.
  • Begroting: vertaalt visie naar middelen en financiële kaders; maatschappelijke impact heeft vaak ook een prijs.
  • Uitvoering (aanbesteden): Zet visie en beschibare middelen om in concrete acties en resultaten (contract, sociale eisen), met oog voor sturing en verantwoording en investeringen die daarvoor nodig zijn.

Conclusie

Sociaal opdrachtgeverschap is een strategische benadering waarmee overheden maatschappelijke doelen integreren in de aan inkoop voorafgaande beslissingen inzake beleid en begroting.

"
"

Inzicht

"
"

Inzicht

Vul hier je gegevens in en ontvang de download in je mail

Bedankt! Je aanvraag voor de download is goed ontvangen.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw a.u.b.
"
"

Inzicht

Onze ambassadeurs

Uitgelichte artikelen

2025-12-31
Interview
31/12/2025
290
Uitgelicht

Siep Eilander: “Waarom samenwerking het lastigste én belangrijkste is in inkoop”

Wie het verhaal van publieke inkoop bij de Rijksoverheid wil begrijpen, moet langs de loopbaan van Siep Eilander. In een uitgebreid gesprek met Inkoop.Pub vertelt Siep Eilander openhartig over de praktijk van inkoop binnen de overheid, de lessen die hij leerde en hoe hij naar de toekomst kijkt.

Nancy van Bemmel
2025-12-15
Nieuws
15/12/2025
250
Uitgelicht

Schotanus: “Het lukt ons nog niet goed genoeg om aanbestedingen simpeler te maken”

Het is een trend die al langer zichtbaar is: competitie om Europese overheidsopdrachten neemt af. Maar waar komt dat precies door? En hoe kun je hier als inkoopprofessional op inspelen? Hoogleraar Fredo Schotanus geef verdere tekst en uitleg.

Cato Verhoeven
2025-12-12
Kennis
12/12/2025
112
Uitgelicht

De impact van de Wet DBA op inhuur

Nu de handhaving van de Wet DBA per 1 januari 2025 volledig is hervat, staat het inhuren van zelfstandigen opnieuw hoog op de agenda van (publieke) organisaties. Jeroen van Engelen, eigenaar van Zero Administratie & Advies en NEN 4400-1inspecteur, vertelt er meer over.

Nancy van Bemmel

Over de auteur(s)

Giancarlo Carboni

bij

Giancarlo is manager bij Bureau Social Return Amsterdam (MBA) gespecialiseerd in productontwikkeling, inkoop en maatschappelijk verantwoord opdrachtgeverschap (MVOI).

Uitgelichte artikelen

2025-12-31
Interview
31/12/2025
290
Uitgelicht

Siep Eilander: “Waarom samenwerking het lastigste én belangrijkste is in inkoop”

Wie het verhaal van publieke inkoop bij de Rijksoverheid wil begrijpen, moet langs de loopbaan van Siep Eilander. In een uitgebreid gesprek met Inkoop.Pub vertelt Siep Eilander openhartig over de praktijk van inkoop binnen de overheid, de lessen die hij leerde en hoe hij naar de toekomst kijkt.

Nancy van Bemmel
2025-12-15
Nieuws
15/12/2025
250
Uitgelicht

Schotanus: “Het lukt ons nog niet goed genoeg om aanbestedingen simpeler te maken”

Het is een trend die al langer zichtbaar is: competitie om Europese overheidsopdrachten neemt af. Maar waar komt dat precies door? En hoe kun je hier als inkoopprofessional op inspelen? Hoogleraar Fredo Schotanus geef verdere tekst en uitleg.

Cato Verhoeven
2025-12-12
Kennis
12/12/2025
112
Uitgelicht

De impact van de Wet DBA op inhuur

Nu de handhaving van de Wet DBA per 1 januari 2025 volledig is hervat, staat het inhuren van zelfstandigen opnieuw hoog op de agenda van (publieke) organisaties. Jeroen van Engelen, eigenaar van Zero Administratie & Advies en NEN 4400-1inspecteur, vertelt er meer over.

Nancy van Bemmel