Steeds meer publieke organisaties willen via inkoop maatschappelijke impact realiseren. De juridische ruimte is vaak groter dan gedacht: de Aanbestedingswet staat toe om voorwaarden te stellen, zolang ze proportioneel en passend zijn. Wat vaak onderbelicht blijft, is dat dit ook iets van je organisatie vraagt. MVOI is niet alleen iets van inkoop, maar vooral ook iets van het bestuur, opdrachtgevers (budgethouders) en management. Impact moet je ook Organiseren. Inkoop en inkopers zijn daarbij instrumenteel.
‘Van social return naar MVOI’ als organisatorische uitdaging
Social return bevordert arbeidsparticipatie en andere alternatieve invullingen, maar blijft vaak een klein deel van het totale maatschappelijke inkooppotentieel. Het wordt toegepast bij de allergrootste aanbestedingen. MVOI gaat om het volledige speelveld: hoe kan de totale inkoop van de overheid (direct) maatschappelijk rendement opleveren? Bijvoorbeeld door direct in te kopen bij sociale ondernemers of verder te kijken dan alleen social return (vaak een standaard contracteis en bouwblokken).
Ambitie: het volle MVOI-potentieel organiseren door:
- Richten op het volledige inkooppotentieel (dus vooral ook onder de drempel voor Europees aanbesteden): alle inkoop!
- Kansen benutten in unieke aanbestedingen door (technisch) maatwerk
- Maatwerk oa: percelen afscheiden, voorbehouden maken voor sociale ondernemers, gunningcriteria: creatief en slim uitvragen
- Contracteisen waar dit meerwaarde biedt – proportioneel, realistisch en meetbaar
- Inbedding in professioneel categorie- en leveranciersmanagement
- Gespecialiseerde multidisciplinaire MVOI-organisatie met contractmanagement en monitoring, centraal vanuit opdrachtgeverschap
- Regie en centrale coördinatie en monitoring van het hele proces MVOI – proces langs de lijnen van de inkoopcyclus (‘het systeem kortsluiten’)
- Bestuurlijke aandacht en commitment van budgethouders elementair; sociaal opdrachtgeverschap: inkoop is instrumenteel
METAFOOR: VAN ÉÉN STUK VAN DE TAART NAAR ALLE INKOOP
Van Social Return naar MVOI’. Social Return is één waardevol stuk van de spreekwoordelijke 'impacttaart'. MVOI, inkopen met impact, gaat over de hele cake en maakt het hele inkoopvolume betekenisvoller. In plaats van alleen social return als aspect van heel grote aanbestedingen. In de visual hieronder is die 'beweging' in beeld gebracht.